dinsdag 26 april 2016

Niet sexy, wel lekker: faux-hotdogs

Dit is zonder twijfel het minst sexy gerecht dat ik ooit al op deze blog postte. En ik heb er anders wel wat: tofuchocomousse, kikkererwtenbrownies, noodles met sojabrokjes of witte bonen mayonaise. Stuk voor stuk recepten waarbij je de mensen beter gewoon eerst laat eten alvorens ze lastig te vallen met de ingrediënten. 

Bij deze  heb ik mezelf toch wel overtroffen, al zeg ik het zelf: kikkererwten-zuurkool-hotdogs. 
Moest ik het op een menukaart zien staan zou ik er zelf ook niet meteen wild van worden, maar wat blijkt: dit simpele, wansmakelijk klinkende recept is een toppertje. Ik klink hoogmoedig, maar dat is met reden. Het is gewoon keilekker, dat werd door mijn testpannel bevestigd. Ik was wel verrast dat het testpannel ook maar interesse toonde toen ik op een goede, zeldzame weekdagavond thuis verkondigde dat ik me een kikkererwten-zuurkoolbroodje ging maken, uit beleefdheid vroeg of iemand geïnteresseerd was en papa en mama volmondig enthousiast waren. Ik had wel al eens verteld hoe dit mijn nieuwe lievelingslunch was op kot en hoe ik het per toeval, in een haastige lege-frigo-bui, met extreem lage verwachtingen ontdekt had en hoe het waarschijnlijk aan mijn rare smaakpapillen lag dat ik het lekker vond. Sinds ik mijn ouders vertelde dat ik rijstwafels met pindakaas en sriracha lekker vind (optioneel met wat augurk), nemen ze mijn smaak niet meer serieus. Toch moet het faux-hotdogconcept hen gefascineerd hebben. Even later zaten we met z'n drie aan tafel en nog wat later vroegen ze of er nog was. Ze vonden het zowaar enorm lekker. Sindsdien hebben we altijd kikkererwten en zuurkool in huis en prepareert papa in een zotte bui al eens een faux-hotdog. 

Laat u dus niet afschrikken. Zelfs niet als je noch kikkererwten, noch zuurkool lust. Ik ben ook niet zo'n zuurkoolliefhebber. Ik leer het eten (probiotica!), hoewel die leerperiode recent een kleine dip kende nadat mijn mama me tijdens een proefsessie van die zuurkool uit zakjes uit de Colruyt met minuscule spekstukjes en gesmoord in eendenvet voerde...Ik raad daarom de natuurzuurkool uit Bioplanet aan, net iets vegetariërvriendelijker. 

Het geheim achter deze zuurkool-kikkererwthotdog, zijn de sausjes. Net zoals een traditionele hotdog, eet je deze fauxdog met een klein ton ketchup en mosterd. De combinatie van die sausjes en het "vlezige" van de kikkererwten, geeft de hotdogachtige smaak, want ik besef dat je als je naar de foto's kijkt niet meteen het gevoel hebt dat dit een recept voor hotdogs is. Het gaat dus om de smaak, zoals chips naar pickles kunnen smaken, hoewel ze er niet als een pot pickles uitzien. U snapt het wel. 

Hoe dan ook: doe eens zot, schuif al uw vooroordelen omtrent dit onsexy klinkende broodje aan de kant en maak uzelf eens zo'n fauxhotdog. Ik beloof u verwondering en zin in meer. 

Zuurkool-kikkererwten hotdogsandwichvoor 1





  • 2 dikke sneden lekker brood, getoast
  • 100g kikkererwten
  • 100g zuurkool
  • 2 el ketchup
  • 1 tl mosterd
  • Optioneel: extra ketchup en mosterd, sla, tomaat, extra zuurkool
  1. Meng de zuurkool, kikkererwten en sauzen door elkaar in een klein kommetje. Je kan de kikkererwten eventueel wat pletten voor een smeuïgere vulling. 
  2. Schik de vulling op  je geroosterde boterham, leg er eventueel nog een blaadje sla en tomaat op, dek af met snede 2 en eet!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten