zaterdag 6 februari 2016

Ontbijtvrijheid

Een week geleden verstootte ik na 7 weken eindelijk mijn bureaustoel, ontdeed ik me van de gewoonte om  voor het slapengaan een kwartiertje te huilen van frustratie en stookte ik met veel plezier de haard aan met onder meer mijn cursussen dierkunde, wiskunde en moleculaire biologie.

Oké, dat van dat verbranden, hoef je niet al te letterlijk te nemen. Zoveel ballen heb ik (net) niet. Maar mentaal heb ik die hoop gebladerte, die de afgelopen weken letterlijk geïmpregneerd raakte door zweet en tranen, meermaals verscheurd en verbrand. Ook de geest van de enthousiaste student heeft zo z’n limieten. 

Die verdomde examens zijn dus eindelijk achter de rug en ik ben daar nog niet weinig content over.

Al was het maar omdat ik nu eindelijk eens iets anders dan havermout met wortel en kaneel kan eten als ontbijt. U moet weten dat bijgelovige ik nu ongeveer 6 jaar geleden een artikel las over de slimme Zweedse kindjes die op school elke dag  dat bewuste haver-wortelontbijtje voorgeschoteld kregen. Dat artikel wees dat vreemde ontbijt aan als dé reden waarom het hier  slimme en geen domme Zweedse kindjes betreft. Voor mij was dit genoeg om sindsdien elke examenperiode, elke dag zonder uitzondering dit oranje papje naar binnen te spelen. In het middelbaar, met een examenperiode die maximaal 3 weken duurt, valt dat nog best mee.  Op de unief, waar een examen-/blokperiode gemiddeld 7 weken aanhoudt, kan dat bijgeloof-ontbijt al eens serieus beginnen tegen steken. Maar bijgeloof is bijgeloof en zonder mijn worteltjeshavermout, zou ik vast en zeker buizen, dus at ik van de eerste tot de laatste dag flink mijn kommetje leeg.

Sinds vorige vrijdag is er terug ontbijtvrijheid. Eindelijk.


Ik vierde mijn vrijheid met talloze ontbijtexperimenten, waarvan je het recept voor mijn huidige favoriet hieronder vindt: kokosamarantpudding met granaatappel en walnoot. Lekker romig en zoet en –in mijn situatie niet geheel onbelangrijk- compleet wortel- en havermoutloos.

Kokos-amarantontbijt met walnoot en granaatappel

Voor 2 ontbijtjes




  • 1 kop amarant, gespoeld
  • 1 kop kokosmelk
  • 1 kop water
  • Extra kokosmelk
  • Ahornsiroop
  • Granaatappelpitten
  • pompoenpitten
  • Walnoten


  1. Doe de amarant samen met de kokosmelk en het water in een kleine kookpot.
  2. Kook de pap zo’n 20 minuten op een middelhoog vuur, of tot ze mooi romig en gaar is. Roer regelmatig.
  3. Verdeel de pap over 2 kommen en roer er zoveel ahornsiroop door als je lief is.
  4. Giet er een klein beetje extra kokosmelk over en garneer met veel granaatappelpitjes, pompoenpitten en walnoten. 







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen