donderdag 2 januari 2014

Voor de mayonaise-freaks onder ons




Eerst en vooral wil ik jullie allemaal een fantastisch, gezond, gelukkig en onvergetelijk 2014 wensen. Ik hoop dat 2014 alles zal brengen waarop je hoopt of waar je naar verlangt. 

Ik ben er zeker van dat het voornemen om in 2014 wat gezonder te eten op bijna ieders goede-voornemens-lijstje. Gezond eten is niet altijd eenvoudig. Er zijn veel zaken die nu eenmaal té lekker zijn om ze niet meer (zo vaak) te eten. Mijn zwak punt is zoetigheid, maar daar heb ik met vegan en suiker- en vetvrij bakken toch al een behoorlijke oplossing voor gevonden.      
        
Ik ging op zoek naar iets waar nogal wat mensen verslingerd aan zijn en kwam zo uit bij mayonaise. Ikzelf ben niet zo’n mayo-freak, maar bij de rest van mijn familie heeft de mayonaisepot sinds jaar en dag een vast plekje op de keukentafel veroverd. Gezonde mayonaise maken, leek me dus wel een leuke uitdaging. 

Mijn eerste poging mislukte volledig (veel te zure mayonaise met yoghurt, die dan nog eens veel te lopend was ook). De tweede poging daarentegen was een enorm succes. Het geheim? Witte bonen! Verder de gewone smaakmakers van mayonaise. Eigenlijk is deze mayonaise maken ongelofelijk simpel en kan hij onmogelijk mislukken (in tegenstelling tot de klassieke, huisbereide mayonaise die bij mij vaker mislukt dan lukt).    
De textuur is natuurlijk niet exact gelijk aan die van de vettige variant (verwacht geen wonderen: in klassieke mayo zit 2,5 dl olie, in deze hooguit enkele lepels), maar qua smaak proef je nagenoeg geen verschil.
 
Ik gebruikte deze mayonaise voor het eerst in een aardappelsalade, maar hij smaakt ongetwijfeld ook erg goed in een gewone salade, bij frietjes of in een boterhamspread (vegan “kip”curry met quornblokjes, mmmm). 

Heb jij ook zo’n zwakke plek? Waarvan zou jij graag een gezonde versie op La Vie en Vert zien?  Laat hieronder gerust een berichtje achter!

Vegan, gezonde, bijna vetvrije  mayonaise 

-          300g gare witte bonen, uit een potje, gespoeld en uitgelekt
-          1 el keukenazijn of 2 à 3 el citroensap
-          1 el mosterd
-          4 el olijfolie
-          2 el water of meer voor een smeuïgere saus
-          Veel peper en een flinke snuf (Himalaya)zout


  1. Doe alle ingrediënten in een hoge mengbeker en mix tot een gladde, mayonaise-achtige saus.
  2. Wanneer de saus te dik is, voeg je wat extra water toe.
    Proef en breng eventueel op smaak met wat extra azijn, mosterd of peper.

 Aardappelsalade met gezonde mayonaise

-          Enkele stronkjes witloof, in ringetjes
-          ¼ rode kool, geraspt of erg fijn gesneden
-          2 grote appels, in blokjes
-          500g gare aardappels
-          3 el fijngesneden augurkjes
-          1 rode ui, fijngesnipperd
-          2 el ciderazijn
-          2 el gedroogde dille
-          1 portie vegan mayonaise (zie boven)


  1. Meng het witloof, de kool, appelblokjes, aardappelblokjes, augurkjes en ui door mekaar in een grote slakom.
  2. Meng de azijn en dille door de mayonaise, voeg eventueel nog een scheutje water toe en roer de dressing door de aardappelsalade.
  3. Laat de salade nog even afkoelen in de koelkast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten