zondag 13 januari 2013

Vetvrije vegan amandel-citroentaart



Na het succes van mijn veganistische appeltaart van vorige week, heb ik de smaak van het veganistisch en gezond bakken helemaal te pakken. Gisteren trok ik dan ook naar de bib op zoek naar inspiratie voor een nieuwe veganistische uitdaging.  Ik kwam thuis met een heleboel boeken waaronder Hoe word ik een goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson. Een fantastisch boek vol bakrecepten voor de meest verrukkelijke cakes, koekjes, pasteien enz. . Eén nadeel: alles ziet er zo lekker uit dat het echt ontzettend lastig is om er 1 recept uit te kiezen.
Vandaag werd het een heerlijk vochtige amandel-citroencake. Zoals ik al zei zocht ik inspiratie voor iets veganistisch, dus werd Nigella’s recept volledig ‘geveganiseerd’. Want ,hoe geweldig ik Nigella ook vind, ze is echt alles behalve vegetarisch en haar bakrecepten bulken van de boter, eieren en suiker. Maar geen nood: met een paar simpele aanpassingen maken we van Nigella’s calorierijke recept in no time een veganistische topper. De boter werd namelijk vervangen door perenmoes (gewoon peer schillen, in stukjes snijden, 7 min in de microgolfoven met een scheutje water en mixen), de eitjes door een lijnzaad-ei (1 el lijnzaad en 3 el heet water) en ook de hoeveelheid suiker werd drastisch verminderd. Het resultaat was een lekkere,  vetvrije, vochtige amandeltaart (die wat weg heeft van frangipane) met een frisse citroensmaak.
Wie zegt er dat gezond niet lekker kan zijn?

Vegan amandel-citroentaart

Ingrediënten

-          250 g perenmoes
-          150g suiker
-          1 el lijnzaad gemengd met 3 el heet water
-          Geraspte schil van 2 citroenen
-          Sap van 1 citroen
 -          ½ pipetje amandel-essence
-          50 g zelfrijzend bakmeel
-          2 tl bakpoeder
-          230 g amandelpoeder

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
  2. Mix de perenmoes met de suiker, het lijnzaadpapje, de citroenschil, het citroensap en het amandelessence.
  3. Meng in een andere kom het bakmeel met het bakpoeder en het amandelpoeder.
  4. Roer de natte ingrediënten door de droge. Het beslag zal een beetje vloeibaar zijn, maar dat is normaal.
  5. Giet het beslag in een ingevette springvorm waarvan de bodem met bakpapier bekleed is.
  6. Bak de cake ongeveer 50 minuten tot een prikker droog uit het midden komt.
  7. Heerlijk met een flinke dot soja-slagroom, een stukje gepocheerde peer en wat geroosterde amandelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten