donderdag 14 april 2016

Luikse Falafel

Tijdens de lesvrije week kwam ik op een of andere manier in Luik terecht. Niets tegen Luik, maar ik had het me spectaculairder voorgesteld. Kan ook aan de pijpenstelen regen of de overweldigend patrouillerende militairen hebben gelegen, maar ik wijt het aan mijn continu vergelijken met Gent. Nothing beats Gent

Op een kleine twee uur waren we de stad rond en hadden we honger. Pluspunt aan Luik is wel dat er zich het - volgens mijn papa- enige Anne-Sophie-proof (lees: vegetarische) restaurant van de Ardennen bevindt: Terre Mere

Luik was plots een veel leukere stad. 

We smokkelden onze hond mee, verstopten hem ergens onder tafel en bestelden in ons beste/gebrekkige Frans het enige gerecht waarvan we verstonden wat het was van het krijtbord aan de muur. Iets met falafel en groenten. Kan niet slecht zijn, besloten we. Een peer-gembersapje erbij en we konden genieten van onze kom vol lekkers: geraspte groenten in felle kleuren, hummus, zalige fallafel, knapperig brood en nog vanalles dat we niet goed thuis wisten te brengen.

 Luik, lekker was u zeker. 

Voldaan reden we nog eens langs het station, wat ik persoonlijk de meest spectaculaire must-see van de stad zou noemen.
Moest u net als ik ook eens in Luik verzeild raken, weet u dus wat u te doen staat. 

En oh ja: ik maakte op kot de falafelschotel (de snelle versie natuurlijk) na.* Zo'n succes dat ik om de twee weken die Luiknamiddag nog eens herbeleef. Zij het helemaal alleen, zonder hond onder tafel, zonder vakantie, met zicht op een berg boeken. 

Maar wel in Gent.
Dat maakt dan weer veel goed.   

* De falafels zijn perfect in te vriezen en de sides  pas je gewoon aan aan de inhoud van je koelkast. 


Spinaziefalafel à la Liège

-          1 handvol spinazie
-          1 tl mierikswortelpoeder (of 1 el purree uit potje of 1 el knoflookpoeder)
-          1 pot kikkererwten (240g uitgelekt)
-          2 el havermoutvlokken
-          2 el lijnzaad
-          1 eitje
-          ½ tl zout
-          Veel zwarte peper
-          ½ tl Kurkuma
-     Voor erbij: geroosterd (volkoren) pitabrood, roze peperbolletjes, sesamzaadjes, sumak,  koolsla, tzatziki, srirachasaus en/of tomatensalsa (recepten hieronder)...
  1. Mix alle ingrediënten in de keukenrobot tot een kneedbaar geheel. 
  2. Vorm balletjes ter grootte van een walnoot. Je zou er normaal een 20tal kunnen maken. 
  3. Schik de balletjes op bakpapier op een bakplaat en bak ze 30 minuten op 180°C tot ze stevig zijn. 
  4. Eet ze met de supereenvoudige bijgerechtjes van hieronder.

Koolsla

- 2 geraspte wortels
- 1 geraspte biet
- Veel zwarte peper
- Sap van ½ limoen

Meng alles door elkaar en bewaar in de koelkast terwijl je de andere sides maakt. 

Tzatziki

- ½ komkommer, geraspt en alle sap uitgeknepen
- ¼ avocado
- 3 el dikke yoghurt
- 1 tl olijfolie van goede kwaliteit
- Peper en zout

Meng alles door elkaar. 

Sriracha-yoghurtsaus

- 4 el dikke, romige yoghurt
1 el goede olijfolie
- 1 tl of meer sriracha

Deze receptinstructies beginnen saai te worden..
Meng alle ingrediënten door elkaar tot een glad sausje.

Tomatensalsa

- 2 tomaten
- Olijfolie
- Peper en zout
  1. Snijdt de tomaten in kleine blokjes. 
  2. Kruid met veel peper en zout en druppel er wat olijfolie over.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten