zondag 8 november 2015

Hij kwam, hij kwam ...

Ik woon in het microgebied in België waar de Sint op 11 november al langskomt. Waarschijnlijk voerde hij dat indertijd in omdat hij het niet rondkreeg die ene dag op 6 december. Die mens heeft ook stress.
Sinds een paar jaar lijkt de Sint me vergeten te zijn. Vorig jaar nog plaatste ik op de vooravond van 11 november hoopvol mijn schoen mét tekening, wortel en icetea (bij gebrek aan bier) voor zwarte piet onder de dampkap op mijn kot. Bij gebrek aan schoorsteen.

Die ochtend stapte ik doodcurieus en veel vroeger dan normaal, zoals kindjes dat altijd doen op Sint-Maarten, uit bed.

Smak boem patat.
Reality strikes.

Ik ben te oud. De Sint laat kindjes van 18 aan hun lot over.

Samen met een paar vriendinnen die het ook niet kunnen verkroppen de we “te oud” zijn voor de Sint, organiseren we elk jaar een groots Sint-Maartenfeest. Sintenliedjes, huisgemaakte pepernoten, ongezond veel zoets en een Dag Sinterklaasmarathon inclusief. Zie het als een soort protest tegen ouder worden. En misschien ook een beetje tegen de Sint, die ons vergeet. *SnifSnifSnif*

 Om mezelf nu al een beetje voor te bereiden op De Grote Dag, maakte ik afgelopen week een klein speculaaskoekje. Extreem schattig, net als die goeie ouwe dikke speculoos en super makkelijk. Echt gezond valt het niet te noemen, maar het is Sint-Maarten en op die dag bestaat er niet zoiets als calorieën.

Speculaasje uit de microgolf


-          2 el zelfrijzend bakmeel
-          30 ml kokosolie, gesmolten
-          2  el kokosbloesemsuiker
-          1 tl speculaaskruiden
-          ½ tl kaneel
-          Snuf zout
-          Snuf bakpoeder
-      Enkele amandelschilfers ter versiering. 

  1. Meng alles door elkaar en doe  het deeg  in een klein microgolfovenbestendig potje. (ik deed het in een mini-weckpotje)
  2. Zet anderhalf minuutje in de microgolfoven.
  3. Eet hem warm (dan is hij zacht) of koud (dan is je speculoosje harder). 
  4. Geniet van je Sint-Maartenfeest, hoe oud je ook moge zijn ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten