zondag 11 oktober 2015

Over Starbucks en equinoxen

Je kan er niet omheen: de Pumpkin Spice Latte. 

Is het niet op de reclameborden van Starbucks in het station of in de stad, dan is het wel op zowat elke Amerikaanse blog die je tegenkomt. En het is hen gelukt: ik ben geïntrigeerd. Hoe zou zoiets smaken? Als iedereeen daar zo een spel van maakt dan kan dat toch niet anders dan lekker zijn. Ik bedoel: voor die Amerikanen lijkt de herfst niet te beginnen op de dag vanaf wanneer de dagen beginnen korten (de equinox voor de kenners) maar op het moment dat Starbucks terug Pumpkin spice latte’s  serveert.




Het kleine, hebberige kind in mij kwam boven: ik wilde koste wat het kost ook zo’n Pumpkin Spice Latte. Een Starbucksfiliaal passerende, wilde alles in mij binnenstappen en me kei-fancy zo’n latte bestellen, zodat het mysterie daaromtrent voorgoed opgehelderd zou zijn. Ik was bijna binnen toen plots de lijst van Starbucksdrankjes met bijhorende calorieën mijn hoofd binnen zweefde. Moesten ze die lijst in het groot voor het raam van elke Starbucks hangen, zou de keten een pak minder klanten hebben. Zoveel calorieën (en geld, want voor een Starbucksdrankje tel je toch al gauw behoorlijk wat centjes neer) had ik er niet voor over. 

Licht triest fietste ik terug naar mijn kot en begon ik wat wiskunde te leren. Wiskundige theorieën werden echter al snel overstemd door een recept voor mijn eigen, gezondere Pumpkin Spice Latte. U moet weten dat ik dus geen idee heb hoe zo’n ding echt hoort te smaken, ik fantaseerde gewoon een beetje rond het concept en bedacht welke dingen ik daarin  zou smijten. Alleszinds al geen koffie, want die lust ik niet. Nu is een chai latte ook een concept op zich dat geen koffie, maar thee bevat. Mijn latte zou dus een la-thee worden. Daarna de kruiden: ik heb altijd iets gehad met de warme kruiden die gluhwein van gewone rode wijn onderscheiden, dus toen ik gluhweinkruiden zag staan in de supermarkt, wist ik dat die er ook in zouden gaan. Ik zocht me verder dood naar pompoenpuree, het key-ingriedient van dit drankje, maar kon het nergens vinden. De pompoenblokjes die zich nog ergens in mijn diepvriezertje verscholen, zouden de klus vast ook wel klaren. 

Terug van de winkel probeerde ik mijn wiskundeboeken te negeren en ging ik aan de slag. Een kleine 10 minuten later zat ik in de zetel, mét een dekentje en mijn eigen Pumpkin Spice la-thee, voorzien van zowel kokosroom, extra ahornsiroop, kaneel en rijk koffie-extract (ik hou niet van echte koffie, maar wel wat van het aroma. Zo een beetje als een kindje dat houd van Frutella’s, maar niet van fruit, ik weet het…) 

En toen…. Toen viel alles op zijn plaats. 
Die Amerikanen hadden verdorie gelijk. Warm kruidig, romig en zoet. Herfst in een mok, er is gewoon geen betere beschrijving voor.

Van nu af aan start mijn herfst ook met Pumpkin Spice Latte’s.
De boom in met die equinoxen.

Pumpkin spice la-thee


Voor 2 personen
-          250g pompoenblokjes uit de diepvries

-          3 el kokosbloesemsuiker
-          1 el ahornsiroop
-          Puur vanille extract
-          1 tl speculaaskruiden
-          Een snuifje zout
-          100ml heet water

-          400 ml havermelk
-          1 zakje glühwein kruiden (soort theezakjes, vind je onder meer bij Delhaize)
-          200ml sterke Earl Grey thee of espresso

-          Optioneel: kokosroom (geschraapt uit een blik koude kokosmelk), extra ahornsiroop, koffie-extract, extra kaneel
Start met het “maken” van de pompoenpuree: doe de bevroren blokjes in een microgolfovenbestendig potje en gaar ze gedurende ongeveer 6 minuten in de microgolfoven.
Maak intussen de la-thee:
Doe de kokosbloesemsuiker samen met de ahornsiroop, speculaaskruiden en het zout in een steelpannetje. Doe er het hete water bij en roer goed tot alles gemengd is tot een vrij lopende, zoete siroop.
Doe er de havermelk, Earl Grey of espresso en het zakje glühweinkruiden bij en verwarm het geheel tot het goed heet is.
De pompoenblokjes zijn intussen gaar. Doe ze in je blender en giet er de warme la-thee bij. Mix tot een mooie, smeuïge, oranje drank.
Verdeel de la-thee over 2 mokken en serveer desgewenst met wat extra ahornsiroop, een dot (kokos)room, wat extra kaneel en/of enkele druppeltjes koffie-extract.
Kruip gezellig onder een dekentje en geniet van de herfst.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten