vrijdag 4 september 2015

Het geitenyoghurtje

Soms kan iets dat op zich al enorm lekker smaakt nog wel tien keer zo goed worden door het een tijdje in de oven te stoppen. Denk maar aan geroosterde worteltjes, cake (mij maak je niet wijs dat ik de enige ben die de kom van het cakebeslag uitlikt, geef maar toe) of (zoete)aardappels of tomaten.

Wat zijn het toch fantastische dingen, die ovens.

Nog zoiets dat in voorgaand rijtje past, zijn perziken en nectarines. Heaas kunnen die vruchtjes nogal eens behoorlijk enthousiast beginnen rijpen in onze fruitschaal, dus zag ik me genoodzaakt ze een gepaste bestemming te geven.

In een experimentele bui had ik een week geleden een potje geitenyoghurt gekocht in de biowinkel dat ook vanuit de koelkast stond te schreeuwen om aandacht. Ik had echt geen idee wat ik met die geitenyoghurt aan moest, want er ’s ochtends mijn muesli in kappen, lijk me nu niet meteen zo appetijtelijk.

Nu houdt geitenkaas wel erg veel van zoetige dingen als fruit. Hetzelfde veronderstellen van zijn yoghurtbroertje leek me dan ook een gewaagde gok.

Het plan: perzik grillen met wat honing, schepje geitenyoghurt erbij en garneren met wat geroosterde, lichtgezouten nootjes en een verkruimeld koekje.

Het resultaat was zonder overdrijven verbluffend: zo eenvoudig, super weinig werk, maar zo chique en lekker.

Van nu af aan is de Bioplanet een geitenyoghurtjeskoper rijker. 

Gegrilde perzik met geitenyoghurt en een krokantje 


-           4 perziken of nectarines
-          2 el vloeibare honing
-          1 potje geitenyoghurt
-          1 handvol geroosterde, gehakte amandelen
-          4 droge koekjes à la Petit Beurre, Mariakoekjes…
-          2 el gezouten pompoenpitten
-          Extra honing

  1. Halveer en ontpit de perziken.
  2. Leg de helftjes in een ovenschaal en sprenkel er een eetlepel  honing oven.
  3. Rooster de vruchten onder de grill. Dit duurt zo’n 5 à 10 minuten en gaat erg snel. Blijf dus gerust even bij je oven staan.
  4. Meng een eetlepel honing door de geitenyoghurt en verdeel de yoghurt over 4 kleine bordjes.
  5. Leg de op elk bord 2 gegrilde perzikhelften.
  6. Werk af met geroosterde noten, gezouten pitten en wat koekkruimels. Druppel er nog wat honing over.  
  7. Serveer meteen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten