zondag 6 januari 2013

Kruidige (bijna) vetvrije vegan appelcake




De laatste tijd ben ik enorm gefascineerd door veganistisch bakken. Ik vind het geweldig dat je tegen alle traditionele regels van het bakken in ook heel lekkere dingen kan maken zonder al die massale hoeveelheden boter, eieren en melk. In het begin besloot ik een aantal veganistische recepten tot op de letter nauwkeurig te volgen (wat ik normaal nooit doe) om “de kneepjes van het vak” te leren. Gisteren vond ik dat ik nu wel genoeg geoefend had en waagde ik het erop zelf een veganistisch bakrecept ineen te flansen. Tot mijn grote verbazing was het een groot succes. Daarom stel ik u vandaag met trots mijn eerste kruidige veganistische appelcake voor. Een lekkere, luchtige cake met de pittige smaak van specerijen en een topping van gekaramelliseerde appelstukjes. In plaats van boter gebruikte ik appelmoes, waardoor de cake ook bijna geen vet bevat. (Bijna, want ik deed er wel een lepel arachideolie bij. Gewoon voor de zekerheid, maar ik weet bijna zeker dat het net zo goed zonder kan. )


Lekker en gezond. Wat wil een mens nog meer?

Kruidige Vegan Appelcake

Ingrediƫnten

-          200g appelmoes
-          100 ml sojamelk
-          1 el arachideolie, eventueel
-          50g bruine suiker
-          50g rietsuiker
-          2 el gemalen kaneel
-          1 tl gemberpoeder
-          1/3 tl nootmuskaat
-          Snuifje foelie
-          Snuifje zout
-          Zeste van 1 biologische citroen en van 1 mandarijntje
-          1 el fijngesneden gekonfijte gember
-          250 g zelfrijzend bakmeel
-          1 el bakpoeder
-          1 appel, geschild en in stukjes
Voor de topping
-          3 appels, geschild en in stukjes
-          1 el gemalen kaneel
-          2 el bruine suiker

Bereiding


  1. Verwarm de oven voor op 200°C.
  2. Mix de appelmoes, sojamelk, olie, suiker, kaneel, gemberpoeder, nootmuskaat, foelie en zout met de staafmixer tot een lopend papje.
  3. Meng de stukjes gekonfijte gember en de zeste van citroen en mandarijn door het papje.
  4. Meng in een andere kom het meel en het bakpoeder.
  5. Giet het appelmoespapje bij het meel en meng goed. Het moet een tamelijk lopend beslag worden.
  6. Roer de appelstukjes voorzichtig door het beslag.
  7. Giet het beslag in een ingevette springvorm.
  8. Voor de topping meng je de appelstukjes met de suiker en de kaneel en verdeel je dit mengsel over het beslag.
  9. Bak de cake ongeveer een uurtje of tot een prikker droog uit het midden van de cake komt.
  10. Laat de cake eerst even afkoelen voor je hem verorbert. Hoewel hij warm net zo goed verrukkelijk is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten