vrijdag 4 januari 2013

Home-made falafel



Eén van de dingen die ik het liefst doe is dingen uit de winkel ( vegetarische burgers, broodbeleg enz.) zelf namaken. Dat is niet alleen veel goedkoper, maar vaak ook veel lekkerder en gezonder. Vandaag ging ik de uitdaging aan met de falafel van de Colruyt. Ik weet niet of jullie die al geproefd hebben, maar geloof me: ze zijn echt zalig. Jammer genoeg zijn ze vrij duur en bovendien smaakt zelfgemaakt  altijd beter.
Na wat gesnuffel op Google  trok ik de keuken in. Het resultaat mocht er zijn, vind ik. Ik geef toe dat mijn falafel niet exact hetzelfde smaakten als die van de Colruyt, maar ze waren wel heel erg lekker. Door de kurkuma hebben de balletjes een mooie gele kleur en kurkuma is bovendien ook ontzettend gezond. Door de balletjes in de oven te bakken bevatten ze veel minder vet dan de traditionele falafel, die gefrituurd worden.
Een perfecte start voor een gezond 2013!

Home- made falafel

Ingrediënten

-          450 g gare kikkererwten, liefst zelfgekookt, maar uit blik kan natuurlijk ook
-          2 el pinda’s
-          2 teentjes look, fijngesneden en geplet
-          1  en ½ tl kurkuma
-          1 tl kippenkruiden
-          1 tl (gerookt) paprikapoeder
-          ½ tl zwarte peper
-          ½ tl kruidenzout
-          ½ tl korianderpoeder
-          1 eitje
-          Sap van ½ limoen
-          50g broodkruim
-          1/3 bussel peterselie, fijngehakt
-          1 rode ui, fijngesnipperd
-          1 el sesamzaad

Bereiding



  1. Doe alle ingrediënten, behalve de laatste 4, in de keukenrobot en maal ze goed fijn. 
  2.  Meng het broodkruim, de peterselie, de ui en het sesamzaad door het kikkererwtenmengsel.
  3. Vorm er kleine balletjes van en bak ze gedurende 15 min. in de oven op 250 ° C.
  4.  Lekker met quinoa, een paprikatomatensaus met peterselie en een rucolasalade met zonnebloempitjes en honing-balsamicodressing
Tip: Je kan de balletjes ook invriezen na het bakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen